tirsdag 23. mars 2010

Ting 8. Wiki

Bruker ofte wiki når jeg søker etter informasjon. Ofte blir jeg skuffet da det er lite å hente innenfor enkelte fagfelt som historie og arkeologi. Det er for få som legger inn og kvaliteten på informasjon som er lagt inn er av og til bob, bob. Likevel et greit oppslagsverktøy.

Jeg har tidligere skrevet inn i Wiki, men er sluttet med det pga av tidspress på andre oppgaver som jeg ser på som viktigere. Her er et eksempel på noe jeg skrev inn for noen år sidenhttp://nn.wikipedia.org/wiki/Bronse%C3%B8ksa_fr%C3%A5_Hannasvik

På siste kurs oppretta jeg og en  egen Wiki i P.bWorks http://kulturnettmr.pb.works.com/
Dette var noe som Frøydis gikk gjennom. Greit å kjenne til hvis en trenger det i jobbsammenheng.

2 kommentarer:

  1. Igjen kan du godt huske på å lenke til nettsteder du viser til.

    For å lage noen nyanser: Wiki er ikke synonymt med Wikipedia. En wiki er et verktøy. Wikipedia er bygd opp vha det verktøyet, men er en tjeneste.

    Mvh Frøydis

    SvarSlett
  2. OK! Kanskje litt dårlig formulert av meg. Jeg vet at wiki er et verktøy, men det funker egentlig på samme måte. en jobber i det samme så lenge en har tilgang. En kan diskutere, argumentere og skrive i samme. Jeg oppretta en PBworks bare for å ha gjort det, men vi har så mange andre samkjøringskanaler her på jobb og vi jobber som oftest i et dokument (google docs). Jeg kan se nytten av wiki hvis en skal lage, diskutere noe og hvor mange kan innvolveres.

    SvarSlett