tirsdag 23. mars 2010

Ting 7. Søking, sosiale bokmerker, metadata

Først til søking og det gjør jeg hele tiden. Mest googling, men av og til med andre søkkeverktøy. Vi har og integrerte søk i kulturnett sin hjemmeside.

Delicious
Var litt nyskjerrig på delicious bokmerking, men fant ut at dette ikke er noe for meg. Alt for mange steg for å bokmerke og jeg tror at systemet mitt for favoritter holder lenge. Å nå tak i favoritter og tagge sider med stikkord har jeg ingen direkte nytte av. Heller ikke å nå tak i favoritttene fra hvor som helst i verden. Får av og til tips om sider og da bokmerker jeg de på den vanlige, men gammeldags måten.
Har sett på andres tagger av sider og stoff, men finner det lite tjenlig å bruke tid på dette siden jeg ikke er på leit etter noe spesielt. Blir som å surfe i andre bokmerker og tagger uten mål å mening.

Ekstraoppgaven var å oppretta en konto og det gjorde jeg: delicious.com/janaakvik men gikk fort ut igjen etter å ha lagt inn en side. La dette og på toolbaren, men denne tjenesten blir nok lite brukt av meg personlig.


Har og googlet meg selv og min arbeidsplass og det blir ganske mange treff etterhvert. Ufattelig mye gammalt jobbrelatert stoff. Finner og en del stoff siden jeg er aktiv i lokalmiljøet.

1 kommentar:

  1. Hvis du tar en titt på kursbloggen (http://froydisbloggen.blogspot.com/2009/11/ting-12-sosiale-bokmerke.html) min og andre av dine kursfrender, kan du se at flere tenker/tenkte akkurat likt som deg angående Delicius.

    Nå derimot, må jeg si at jeg begynner å kjenne behovet snike seg inn og har satt det opp på lista over ting jeg skal gjøre når jeg er ferdig med å være kursleder:-)

    Mvh Frøydis

    Jeg tror kansje at denne 2.0tingen er litt slik, at man først ser at man trenger den etter at man har holdt på med 2.0-greier ei stund.

    SvarSlett